Hald under forandring

02-04-2016 00:05:32

På generalforsamlingen torsdag i Hald Borgerforening kunne formanden, Olav Nørgaard, i årsberetningen fortælle om et lokalsamfund under forandring.
- Der er rigtig mange bolde i luften, og håbet er, at synergien mellem dem samlet set får os rigtig langt frem, sagde han.

Bybilledet i Hald begynder således så småt at blive præget af områdefornyelsen. Huset ved siden af forsamlingshuset er revet ned, og der er skabt plads omkring forsamlingshuset. I de kommende måneder vil det nye bytorv omkring købmanden blive etableret.
Men også andre projekter understøttet af Skive Kommune påvirker udviklingen i lokalområdet. Herunder projekt Fremtidens Landskaber i Nordfjends, som er blevet til i et samarbejde med Københavns Universitet. Olav Nørgaard oplyste, at der har været holdt en række faglige informationsmøder og foretaget kortlægning af området, og projektet er kulmineret med, at Collective Impact har bevilliget midler til en multifunktionel jordfordeling.
- Det kan også komme til at påvirke os og udvikle vores område. Det nye ved denne type jordfordeling er, at den for alvor får by og land til at mødes, sagde han.
”Nordfjends - vardernes land” blev nævnt som et tredje udviklingsprojekt. Det er et initiativ mellem Christel Bækgaard og lokale aktører og virksomheder i Nordfjends. Hald Borgerforening har støttet en ansøgning, hvor Landsbyudvalget har bevilliget penge til den kunstneriske kvalitetsmæssige udvikling, og det er håbet, at vardeprojektet kan indarbejdes i både områdefornyelsen og landskaberne i Nordfjends.

Olav Nørgaard kom naturligvis også ind på den helt store satsning i byfornyelsen i Hald – opførelsen af et stort multifunktionelt borgerhus til erstatning af det nuværende forsamlingshus.
Borgerhus-projektet køres af en styregruppe med Hugo Thomsen som primus motor, og man er godt på vej til at få rejst den forventede samlede anlægskapital på 7,2 mill.kr. Senest har Lokale- og Anlægsfonden givet tilsagn om 2,5 mill.kr., og tillagt kommunale tilskud og borgerforeningens egne midler, lokal donation samt resultatet af en fortsat intensiv fundraising, skønnes målet indenfor snarlig rækkevidde.

God opbakning

Hald Borgerforening nyder generelt stor opbakning fra borgerne i lokalområdet, og bestyrelsen kan derfor med stor tilfredshed se tilbage på årets aktiviteter. Der har bl.a. været rigtig god tilslutning til fællespisninger - uanset hvornår, der har været inviteret, har den fælles spisning samlet mellem 70 og 90 deltagere. Den traditionelle Sommerfest med helstegt pattegris fik også et godt forløb, og succesen med Running Dinner sidste år blev fulgt op på bedste vis i januar. Allerede nu ser man derfor frem til næste års fest og regner med, at det bliver en fast tradition mange år frem.

På generalforsamlingen blev Borgerforeningens regnskab forelagt af kassereren, Ryan Johannesen, og det viste samlede indtægter og udgifter på hhv. 208.896 kr. og 176.712 kr. Overskuddet i 2015 på 32.184 kr. er små 26.000 kr. mindre end året før, og skyldes bl.a. udgifter til etablering af legetårn i anlægget samt øgede arrangementsudgifter.

Anne Mari Lysdal Markussen og Bonnie Sørensen blev nyvalgt til Borgerforeningens bestyrelse i stedet for Kim Nielsen og Otto Nielsen, der ikke havde ønsket genvalg. Genvalgt blev Olav Nørgaard og Mogens Larsen.

Generalforsamlingen behandlede to indkomne forslag. Bestyrelsen foreslog frigivelse af et beløb på 200.000 kr., som Borgerforeningen har haft stået bundet til områdefornyelsen, og det blev vedtaget.
Det andet forslag handlede om indkøb af en hjertestarter til opsætning ved købmanden i Hald eller ved forsamlingshuset, og beslutningen blev i første omgang udsat.
Til overraskelse for mange viser det sig nemlig, at Hald faktisk allerede har en hjertestarter. Dvs. Diana Lys har, og den har virksomheden velvilligt stillet til offentlig rådighed.
På generalforsamlingen enedes man derfor om at udbrede kendskabet til hjertestarteren, der hænger på gavlen hos lysfabrikken, ligesom man vil sørge for, at der ved næste fællesspisning vil blive givet kyndig vejledning og instruktion i brug af hjertestarteren.

Sponsorer
Borger- og nabomøde torsdag d. 17. januar kl. 16.30-18 i ...
Tirsdag, den 08.01.2019, kl. 19.00-21.00...
Lørdag 26.01.2019...